Door Tonie van Ringelestijn Emerce

Internetters kunnen binnen drie jaar alle bekende muziek gratis online beluisteren op sites van bekende merken. Grote bedrijven komen met gratis muziekportalen die worden betaald door sponsoring en advertenties.

Die voorspelling deed Mark Manshanden, contentmanager bij KPN, vrijdag tijdens het Noorderslag Seminar in Groningen.

“Ik denk dat je binnen drie jaar alle bekende muziek gratis kan beluisteren op sites van bedrijven als KPN, Essent, UPC en Orange. Zij gaan ervoor zorgen dat je alle populaire artiesten gratis kan streamen. Dan zal het nog moeilijker worden om mensen voor muziek te laten betalen. Zo’n ‘radio on demand’-dienst maakt het bezitten van muziek namelijk grotendeels overbodig”, zei Mark Manshanden, contentmanager van onder meer KPN Music Stream. Hij denkt niet aan een concept met het vooraf beluisteren van commercials, maar aan een ‘mengeling van sponsoring en advertenties’. Daarmee moet genoeg te verdienen zijn om de ‘webradio on demand’ te bekostigen, denkt hij.

Toch is KPN niet van plan zelf muziekuitgever te worden, zegt Manshanden. Het telecombedrijf houdt het bij het distribueren. “We zouden het kunnen doen, maar de ambitie hebben we niet.” Wel vroeg Manshanden zich openlijk af of het zo moeilijk zou zijn om als groot merk tegenwoordig een platenmaatschappij te beginnen. “Verstand van muziek hoef je niet te hebben als je ziet dat zoiets als ‘Topppertje’ al op nummer 1 kan komen. De artiesten komen ook vanzelf naar je toe. En van distributie en marketing hebben wij erg veel verstand.”Manshanden somde de fouten op die de muziekindustrie in zijn ogen maakt. “Onbegrijpelijke dat ze digital rights management blijven toepassen op hun producten. Dat snappen gewone gebruikers niet.” Volgens Manshanden spotten maatschappijen ook talenten niet snel genoeg via internet. “Als je ziet dat de door Idols afgewezen Esmée Denters op Youtube al meer dan anderhalf miljoen hits heeft gekregen op haar video’s , maar nog steeds geen platencontract heeft, dan zitten platenmaatschappijen volgens mij te slapen.”

Talenten vinden hun weg tegenwoordig via site als Myspace en You Tube en grote bedrijven kunnen ze daar al vinden voordat ze een platenmaatschappij hebben, denkt Manshanden. Maar ook bij oude, bekende acts laten maatschappijen steken liggen. “Ik snap niet dat zoveel bekende Nederlandse acts nog steeds niet online zijn te downloaden. Hoe moeilijk is het om die oude contracten te herzien voor online distributie?”

Meer geklaag over DRM

De seminars tijdens Noorderslag werden nog meer dan vorig jaar geheerst door het onderwerp digital rights management (DRM). Na de bekendmaking van EMI eind vorig jaar de kopieerbeveiliging op cd’s af te schaffen, neemt ook de kritiek op DRM bij downloads toe. Daar beklaagde de Consumentenbond zich vorig jaar ook meermaals over. Clyde Tdlohreg van Digital Music Power, dat onder meer de downloadwinkels voor Music Store en Casema verzorgt, noemt de kritiek van de Consumentenbond ‘een doorn in het oog’.

“Zij zeggen wel dat consumenten DRM zo vervelend vinden, maar als ik kijk naar de hoeveelheid klachten van in totaal meer dan tweehonderdduizend gebruikers, dan is dat heel weinig. Ik denk nog geen niet eens twee procent. Dus die discussie dat consumenten zo veel problemen hebben met DRM is overbodig,” aldus Tdlohreg vrijdag.

Marcel Mertens, digital rights manager van platenmaatschappij Pias, was het niet met hem eens: “Hoe kan een downloadwinkel nou aan een klant uitleggen dat hij geen gewone mp3 kan krijgen, alleen Windows Media met DRM?” Ook Justin Kniest van Fabchannel vindt strenge DRM een verkeerde aanpak bij betaald downloaden. “De muziekindustrie moet de groep mensen die nu deze moeite neemt om muziek die ze ook gratis kunnen krijgen online te kopen juist belonen in plaats van ze te pakken met drm, bijvoorbeeld met hogere geluidskwaliteit of meer service.”

Buma/Stemra langzaam naar één loket

Friso Schoone van Liberty Films, onderdeel van reclamebureau FHV, beklaagde zich tijdens een van de seminars over de veelheid van organisaties en onderhandelingen waar hij mee te maken kreeg toen hij voor Douwe Egberts muziek wilde gebruiken bij acties op treinstations. Voor het koffiemerk had Schoone een lijst van tientallen nummers opgesteld die hij wilde laten horen, maar met de rechtenorganisaties kwam hij er niet uit.

Bestuurder Willem Wanrooy van Buma/Stemra beaamde dat het gebruik van muziek bij merken vaak lastig is. Maar hij beloofde ook beterschap. Bedrijven zullen in de toekomst bij minder rechtenorganisaties hoeven aan te kloppen. Als voorbeeld noemde hij multimediaproducties. “Nu moet je nog de audio, video, tekst, etcetera allemaal apart regelen. Er is behoefte aan één plek. Dat centrale loket voor het regelen van alle rechten komt eraan. We zijn ermee bezig. Alleen duurt dat nog even.” Wanrooy durfde geen termijn te noemen.