‘ICT, a money making opportunity’ dat was de titel van de workshop die op vrijdag 22 maart

Transmuraalnetwerk en I.P.O.H Consultancy

Elektronisch Patiënten Dossier als kern van ICT-doelstelling

“Zorginstellingen worden wakker!”

Door Marnix de Romph

‘ICT, a money making opportunity’ dat was de titel van de workshop die op vrijdag 22 maart plaatsvond in het hoofdkantoor van De Vierstroom in Gouda. Organisator was het Transmuraal Netwerk Midden-Holland (TMN), het samenwerkingsverband van de belangrijkste eerste en tweedelijns zorginstellingen in de regio. “De zorg is een sector die wat ICT betreft aan het ontwaken is”, aldus Gilbert Ausserhofer, projectleider ICT van het TMN. Tijdens de workshop kregen de deelnemers een aantal concrete toepassingen aangereikt die tot aanzienlijke kostenbesparing kunnen leiden binnen de zorginstellingen. Dit bewees dat ICT een kans is om “geld te maken”.

De workshop die werd bezocht door de Facility managers en andere belangstellende vertegenwoordigers van de zorginstellingen in Midden-Holland, werd geopend door Lia Donkers, directeur TMN. Zij schetste een beeld van de structuur achter het TMN en van de opdrachten en uitdagen waar de samenwerkende zorginstellingen binnen het Transmurale Netwerk voor staan. Hoog op de agenda staat het bevorderen van ICT-toepassingen in de regio.

Boter bij de vis

Gilbert Ausserhofer ging hier vervolgens dieper op in en stond stil bij “flankerende interventies”. Hierbij kan gedacht worden aan beheersing van administratieve kosten en het herschikken van informatie. Ausserhofer: “bij ketenzorg wordt de kracht bepaald door de informatie-overdracht en dat vraagt om strategische verankering van je ICT-doelstellingen”. Binnen Midden-Holland is dat laatste het geval. “Wat we als sector willen bereiken proberen we te bepalen in het samenspel tussen zorgvragers, aanbieders en verzekeraars. Daarbij zijn we niet uit op n alles omvattend systeem, want dat is gedoemd te mislukken. Net als de toren van Babel. We hebben een aantal hele concrete speerpunten geformuleerd zoals het elektronische berichtenverkeer en de automatisering van de huisartsen, maar met het Elektronisch Patinten Dossier raken we de kern van onze ICT-doelstelling”, aldus Ausserhofer.

Verzuiling

Aansluitend vertelde Harry Canfijn, partner van Initiative BV, over de IPOH-methodiek met betrekking tot documenten. IPOH staat voor input, process, output en handling. De methodiek die hiervoor door Initiative is ontwikkeld, gaat uit van het volgen van een document langs alle stations. Een voorbeeld: een e-mail bericht wordt aangemaakt en een rapport als attachment bijgevoegd (input). Dat wordt vervolgens via een netwerk verstuurd (process). De ontvanger print de bijlage uit (output) en kopieert dat vervolgens voor bijvoorbeeld zijn medewerkers (handling). Canfijn: “nu zijn dat vaak nog verschillende zuilen en werken bijvoorbeeld de afdelingen Facilitaire Zaken en Automatisering langs elkaar heen. Dat kost geld. Binnen de gemeente Zeist hebben we een systeem opgezet waarbij het hele proces rondom een document opnieuw is ingericht; one stop shopping. Hierbij spelen ICT-technologien een cruciale rol.”

Het resultaat? “Een besparing van ruim 60.000,- per jaar, maar ook een veel duidelijker logistieke inrichting. Bovendien ging het niveau van dienstverlening van de centrale repro omhoog door het invoeren van levertijden en standaardisatie van de werkzaamheden. Tegelijkertijd zijn ook de beheersactiviteiten met 40% teruggedrongen”, betoogt Canfijn. Met deze ervaring deed Canfijn de regio Midden-Holland onder meer de aanbeveling de IPOH-methodiek over te nemen, gezamenlijk raamcontracten af te sluiten en digitale projecten te starten, bijvoorbeeld met betrekking tot archivering.

www

Een andere ICT-toepassing is het internet. In dat verband kreeg de firma Buy it Direct.com de gelegenheid stil te staan bij het gat in de markt dat zij ontdekt hebben. Hierbij staat centraal de inkoop via het internet van allerhande ICT-apparatuur. “Omdat we direct toegang hebben tot de magazijnen van een aantal A-merken, kunnen we online en realtime laten zien wat je 48 uur later al in huis kunt hebben. Dit vereenvoudigd het hele inkoopproces en heeft allerlei andere voordelen als het bijhouden voor onze accounts van de order historie, maar ook service als het online kunnen beantwoorden van de vraag welke toner bij die printer hoort. De kosten per order kunnen hierdoor omlaag van 100,- naar 5,-. In totaal realiseren we op deze manier een besparing op het ICT-budget van onze klanten van 5-10%.” Dat deze benadering een gat in de markt is bewijzen de 2 miljoen pageviews per maand van de site van Buy it direct.com.

Voor meer informatie: vraag naar de heer A van Lomwel of bezoek Transmuraalnetwerk en

Facility-info.