De beleveniseconomie. Iedereen spreekt erover. De vakbladen schrijven erover en onderzoeken wijzen uit dat “beleving” het marketingtool is

FOCUS & FRIENDS

De beleveniseconomie. Iedereen spreekt erover. De vakbladen schrijven erover en onderzoeken wijzen uit dat “beleving” het marketingtool is van dit moment.

Onder de label Focus & Friends zullen vanaf heden Event Fulfilment diensten worden aangeboden. De reeds bekende Focus totaaldiensten op licht en geluid zullen voor de eventbranche worden uitgebreid met ICT interactieve diensten. Om deze diensten te kunnen aanbieden is een samenwerking tot stand gekomen met verschillende leveranciers die gezamenlijk onder Focus & Friends de markt zullen bedienen. Uiteindelijk kan voor elk event en budget een maatpas dienst worden ontwikkeld. Als referentie is hieronder een case voor de congresbranche beschreven.

Achtergrond pilot ACB Donateursvergadering

De beleveniseconomie. Iedereen spreekt erover. De vakbladen schrijven erover en onderzoeken wijzen uit dat “beleving” het marketingtool is van dit moment. Echter we beleven het niet overal in de eventbranche. De registratiebalie, het katheder waarachter een dame in mantelpak of een heer met stropdas zijn of haar powerpoint presentatie verbaal begeleidt, de tastbare communicatie in print waarmee de grey suits het zo strakke en zakelijke congrescentrum weer verlaten……..En hoe lang houden de deelnemers de content van het event vast? Hebben wij ze geprikkeld, hebben we ze iets meegeven waar ze enthousiast over gaan discussiëren. Het succes van een event staat of valt met de kwaliteit van de inhoud.

Hier kunnen en willen wij geen invloed op uitoefenen

Het succes van een event staat of valt met de kwaliteit van de beleving.

Hier kunnen en willen wij veel invloed op uitoefenen

Het succes van een congres staat of valt met de gastvrijheid van de locatie en stad.

Hier kunnen en willen wij veel invloed op uitoefenen

Focus & Friends heeft een totaal concept als marketingtool waarmee beleven en het vasthouden van beleven wordt aangeboden aan het ACB en haar donateurs om Amsterdam als congresstad vele malen aantrekkelijker te maken gepresenteerd.

Focus & Friends zou haar eigen visie ondermijnen als zij dit vanachter een katheder op de donateurs-vergadering zou hebben gepresenteerd, dus daarom heeft Focus & Friends gekozen voor een presentatie in een andere vorm….

De diensten

De toegang tot het congres:

De gasten hebben vtv een “Chippo” met hun gegevens toegestuurd gekregen.

Daar de opdruk van de “Chippo” vrij invulbaar is , is dit bij uitstek eenMarketingtool om hiermee exposure te verkrijgen. Middels de “Chippo” hebben de gasten geheel geautomatiseerd toegang verkregen tot het congres waarbij zij door de computer persoonlijk welkom zijn geheten en doorverwezen naar de ontvangstruimte. In het systeem is een direct overzicht gegeven van de gasten die wel of niet zijn gekomen. De applicatie is op zuilen met een toetsenbord gepresenteerd. Bij het verlaten van het congres is dmv een kleine site survey de kwaliteit van het congres te gemeten. De uiteindelijke bedoeling is om de gegevens van de bezoekers centraal op te slaan en door het ACB te laten beheren. De persoonlijke “CongresChippo” kan dan dienen als toegang voor alle congressen in Nederland, waardoor veel kostbare tijd op de handling bij de toegang kan worden gewonnen. Buiten de efficiency kunnen op basis van de gegevens centrale profielen tbv DM activiteiten voor de branche worden gegenereerd.

Licht & Geluid:

Op 2 plaatsen is “Emotion light&sound” toegepast, t.w.:

A. In de foyer tijdens het welkom en borrel

B. In de congreszaal

De gasten zijn ontvangen in de kille sfeer van de bestaande verlichting. Op het moment dat de gasten zich naar de vergaderzaal moeten begeven werd de hele ontvangstruimte rood verlicht (alert) en is de directeur van het ACB hiervan op de hoogte gebracht door gebruik te maken van Mobiel Breedband ( GPRS) als communicatiemiddel ( zie verder mobiele toepassingen). Door gebruik te maken van bepaalde licht- en geluidsaccenten is extra dynamiek in beleving ( emotie) verkregen.

Decor :

De hele achterwand van het podium bestaat uit een gespannen wit doek.

Op dit doek van 10 bij 3 meter zijn beelden van Amsterdam geprojecteerd, waarbij subtiele geluids- en belevingseffecten de beleving extra hebben geaccentueerd.

Mobiele toepassingen:

Door gebruik te maken van gerichte informatie overdracht met gebruik van de nieuwe technologie GPRS zullen de niveaus van communicatie en professionele “convenience” de congressen omhoog tillen.

Voorbeelden :

1. Totale agenda met programmatie-mogelijkheid van de te volgen presentaties met signalering;

2. Informatie van de organisatie en de sponsoren;

3. Plattegronden ( GPS ) van het gebouw met de verschillende ruimtes;

4. Directe reservering tot bijwonen van sessies;

5. Directe reservering van een tafel in het restaurant;

6. Algehele informatie van Amsterdam, taxi’s, hotels etc.

Live-registratie:

Door de congresganger zelf te laten bepalen welke informatie ( On Demand) mee wordt genomen, zal de emotie van het congres beter kunnen worden vastgehouden. De registratie van de donateursbijeenkomst is geheel professioneel op video geregistreerd, ge-edit en op CDRom gebrand. Bij het verlaten van het congres heeft iedere bezoeker de CDRom gekregen met alle relevante informatie van die dag. Ook hierbij is de opdruk van de CDRom een communicatie middel bij uitstek.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van “Business with Emotion” en haar toepassingen voor uw event, kunt u contact opnemen met afdeling sales via email jinfo.initiative@casema.nl