Automatiseringsgids: een kritisch analyse

Automatiseringsgids Den Haag 23 mei 2002, 0.02 uur – Het Nederlandse bedrijf DJ Power Media Benelux hoopt binnen enkele maanden een kiosk bij platenwinkels te kunnen plaatsen waar audio-CD’s met een eigen muziekselectie kunnen worden besteld.

Den Haag, 0.02 uur – Het Nederlandse bedrijf DJ Power Media Benelux hoopt binnen enkele maanden een kiosk bij platenwinkels te kunnen plaatsen waar audio-CD’s met een eigen muziekselectie kunnen worden besteld. De consument krijgt dan de normale audiokwaliteit, geen WMA of MP3. Dezelfde dienst zal ook via Internet worden aangeboden, waarschijnlijk als eerste via de muzieksite Vitaminic.nl.

De detailhandel kan kiezen uit een simpele terminal met een beperkt aantal tracks in een bepaald genre dat maandelijks wordt ververst, of een compleet systeem dat ter plaatse Cd’s kan branden. De bronbestanden worden dan via snelle datalijnen (zoals ADSL) gedistribueerd. Ook worden op deze wijze ‘samples’ in de formaten MP3 of WMA verspreid. Voor de distributie wordt gebruik gemaakt van het RDC Datacentrum dat de data van een groot aantal brancheorganisaties beheert. Ook is samengewerkt met het ICT bedrijf Byton.

DJ Power zegt overeenkomsten te hebben getekend met vrijwel alle kleine platenlabels, maar nog niet met vijf grote platenmaatschappijen. Met twee grote labels zouden onderhandelingen worden gevoerd.
Soortgelijke projecten in het buitenland, o.a. met cassettebranders in de jaren tachtig, liepen stuk op te hoge kosten. Een eerder experiment van DJ Power Media met Free Record Shop in Almere verliep niet succesvol, volgens interim, marketingdirecteur Clyde Tdlohreg omdat het muziekaanbod niet werd ververst. (jli)